Zeeën van tijd in de bergen! - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Yvonne Mijnheer - WaarBenJij.nu Zeeën van tijd in de bergen! - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Yvonne Mijnheer - WaarBenJij.nu

Zeeën van tijd in de bergen!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

25 Februari 2015 | Thailand, Pak Chong

Aangezien mijn vorige missie het vinden van een pizza was, kan ik jullie bij deze meedelen dat deze volbracht is. Meermaals zelfs. Aangekomen in Chiang Rai eerst 's avonds onze tanden maar eens even gezet in een goed stukje pizza peperoni. Naast de geweldige pizza's zijn we op meer fronten blij om weer in Thailand te zijn: voldoende degelijke winkels, goeie maaltijden waarbij je biertje zelfs duurder is dan je hapje eten en 7elevens (supermarkt) all over!

Chiang Rai betekende voor ons 1 nachtje overbruggen, waarbij we 's middags de mooie en indrukwekkende White Temple hebben bekeken, beeldschone tempel die in beelden een bijzonder verhaal verteld. Zo zijn voor de tempel allemaal mensenhanden te zien die uit de grond steken en om hulp vragen en zijn er schedels en verwoestende slangen uitgebeeld. Zeer ontspannen stukje Azië dus.. Na 's avonds over de grote night market te hebben gestruind was het de volgende dag alweer tijd voor Chiang Mai.

Chiang Mai is heerlijk, een mooie groene en gemoedelijke stad in het noorden van Thailand. K House was ons guesthouse, lieve mensen die ons overladen met aardbeien, koffie en glazen water. Helaas overlaadden ze ons niet met slaapruimte en hadden we perongeluk op Agoda een eenpersoonsbed geboekt, knus doen dus. Waar je normaal gesproken in Thailand omver wordt geblazen met laundryservices moesten we hier een kilometer met ons vieze waszakje over straat en konden we onze stofjes uiteindelijk droppen bij een huis/wasserette/haar salon: in Thailand doen ze graag aan diversificatie, spreiden van winkansen. Waarschijnlijk boden ze ook nog wel tours aan of een hapje eten als we daar naar op zoek waren.
Na een dappere bungeejump van Kirsten dicht bij de stad op woensdag de 11e was het helaas 's avonds in Chiang Mai weer tijd voor een buikprobleempje en stond mijn energiepeil op rood. Tijd om de malariapil die we in Laos slikten dus maar vroegtijdig af te breken. Ik begon namelijk ook te dromen over onze kamer van het guesthouse (zeer realistische droom) waarin Kirsten opeens als een gek uit de badkamer sprong en ik zwetend wakker schrok. De kakkerlak in de badkamer was overigens geen nachtmerrie, maar keiharde realiteit. De volgende dag mijn lome lichaam maar weer langs tempels gesleept, en zwaar dat ik het had! Gelukkig vond Kirsten de tempels na 3.5 maand Azië ook niet heel indrukwekkend meer en trakteerden we ons op een broodje Subway en een heerlijk middagdutje.
Vrijdag de 13e (!) was het tijd voor een enkeltje Pai, naar horen zeggen een super relaxt bergdorpje waar je als reiziger geweest moest zijn! Die verhalen klopten zeker, we hebben er 5 dagen heerlijk gechillt en genoten. De weg naar Pai was iets minder chill, namelijk 762 pittige bochten door de bergen, maar de moeite meer dan waard.

In Pai verbleven we in een bungalow: slechts een bamboehutje met matras en klamboe en buiten een hangmat, meer heb je niet nodig! Het was net een gezellig klein dorpje met een eenvoudig sanitair gebouw en een leuk hutje waar het ontbijt werd geserveerd. De kippen liepen werkelijk overal om ons heen en ik was in de zevende hemel met een stel jonge katjes die ons regelmatig een bezoekje kwamen brengen. Verder doet Pai een beetje hippie aan, wat wel blijkt aan het enorme aantal harembroeken dat op straat werd aangeboden en een uitzonderlijke groep reizigers die bij een regenbuitje 's avonds als een gek rond gingen springen en dansen, terwijl Kirsten en ik onder een overkapping wachtten op betere tijden. Ook werd ons tijdens de scootertocht in de omgeving van Pai meermaals wiet aangeboden door Thai die langs de weg zaten en rookgebaren naar ons seinden. Die scootertochten waren overigens adembenemend mooi. Zo hebben we de prachtige Pai Canyon bekeken en een middag aan een waterval gelegen. Verder hebben we een dagje aan het Fluid zwembad van Pai gelegen, overladen met reizigers, en hebben we een dag bij de bungalow gelegen met een boekje. Uiteraard moesten we ons ook wagen aan een avondje uit in Pai en hebben we 'Bob Marley' zien optreden in de Spirit Bar (een geweldige jongen die in ons 'dorpje' bivakkeerde) en een avond biertjes gedronken aan het kampvuur in de Don't Cry Bar, waarna we zelfs nog in de positie belandden om een Engelse dronken dame, die zich ook nog eens aan wiet had gewaagd, bij haar bungalow moesten afleveren. Best grappig eigenlijk om haar van van de bamboebrug af te moeten plukken, kwestie eigen schuld, dikke bult. Echter duurde de terugweg zo een uur en kwamen we versteend terug, aangezien de nachten in Pai steen-koud zijn. Al met al; geweldig Pai en woensdag de 18e weer terug slingeren naar Chiang Mai.

In Chiang Mai moesten we maar een keer geloven aan een heuze ladieboyshow; Thailand ten top. Erg grappig om extreem vrouwelijke 'mannen' rond te zien huppelen en bewegen zoals wij dames dat niet eens kunnen presteren. Uiteraard waren enkele mannen in het publiek constant de sigaar en werden gezellig in het zonnetje gezet. Na eindelijk weer een lesje te bodypumpen bij een locale fitness (super leuk! Oersterke Thaise instructrice), een middagje te zonnen en een avondje te stappen zijn we vrijdag naar het Elephant Sanctuary park gegaan. Een geweldig park om de olifanten te kunnen bewonderen, aaien, voeren en wassen en waar ze op een humane manier worden behandeld. Geen rondritjes dus in zitjes met achterlijke parasolletjes er op. Echt een heel ontspannen en mooie dag, wat een prachtige dieren om van zo dichtbij mee te maken. De dieren waren ook erg relaxed en braken hele boompjes af voor hun lunch en voorzagen zichzelf (en ons) regelmatig van een modder- of zandbad. Echt even terug naar de natuur, aangezien we met modder in ons haar liepen en in het riviertje de olifantenvijgen moesten ontwijken..
Na bijna 4 maanden reizen (olifantenshizzle) waren mijn haartjes wel weer toe aan een opfrisbeurtje bij een locale kapper. Op met de scooter naar de Thaise kapper die nogal praatgraag was en ons alles kon vertellen over cheap en expensive, wild pratend met zijn schaar in de hand waardoor mijn blonde punten in de rondte vlogen. Echt een man overigens, want hij kon niet knippen en praten tegelijk. Op een gegeven moment dus maar niet te veel meer ingegaan op zijn shoptips, aangezien we er ook nog een keer wegwilden. Op zaterdagavond, verlangend naar Nederlandse gewoonten, op de scooter weer verder tuffen naar een tentje met frikadellen speciaal en door naar de bios in een ultrahippe shoppingmall. Ironisch genoeg voor de film eerst weer even staan voor de koning en vervolgens fifty shades of grey gekeken met een zaal giegelende Thai.
Onze verdere bezigheden in Chiang Mai waren al niet veel educatiever, namelijk nog meer scooter rijden, markten bezoeken, nog meer fruitshakes drinken en een middagje aan het zwembad van het North Top Hotel liggen, als zogenaamde gasten nog wel. Heel geloofwaardig ook, een te duur hotel terwijl mijn tas onder de vlekken zit en ik die dag rond liep in een tubing hempje uit Laos. Cheape backpacker ten top dus, maar wel een leuke manier van geld besparen. Verder Kirsten een middagje zien softballen met een heel gevarieerd gezelschap. Ze deed niet af onder de mannen, respect en super leuk om te zien!

Behoorlijk relaxte weken Noord Thailand dus. En voor je het weet is het dan alweer tijd om weer naar het zuiden af te zakken en de nachttrein richting Bangkok te nemen. Die nachttrein was een bijzondere happening. De banken worden 's avonds door een Thai (die een minder sjieke functie heeft dan zijn kleren doen vermoeden) omgebouwd tot bed en vervolgens opgemaakt voor een nachtje hobbelen in de trein. Prima slapen althans en een redelijk ontbijt, maar de prijs was schrikken. Boven op de 130 baht vroeg de dame in de trein namelijk nog eens 50 baht.. Waarvoor? Geen idee! Waarschijnlijk voor haar eigen zak, en ja wat doe je daar aan..

Vanaf Bangkok, waar we half 9 's ochtends aankwamen zijn we direct doorgetreind naar Pak Chong waar we half 2 's middags op het station stonden. Tijd voor twee dagen nationaal park Khao Yai. Het programma begon direct om 3 uur, vlak na aankomst: eerst naar een lagoon waar we als westerlingen weer de attractie waren voor de Thai, vooral in badkleding. Vervolgens een lokale markt bezocht, vol met lekkernijen als levende kikkers, spartelende meervallen en vliegen in alle soorten en maten, alhoewel die laatste volgens mij niet te koop waren. Verder hebben we een grot bezocht vol vleermuizen en op een andere plek duizenden (!) vleermuizen zien uitvliegen. Een geweldig schouwspel, een enorme lijn met vleermuizen die wordt omgeven door arenden die uit zijn op een lekker hapje. Onze (heel bijzondere, vreemde) gids van die dag zei ons aan het begin van het schouwspel niet te mogen praten want we moesten goed kijken, maar het schouwspel bleek een uur te duren. Dus waar hij dat vandaan haalde..?
Dag één was al prachtig, maar dag twéé was pas echt genieten. Half 6 uit bedje om vervolgens 7 uur in het truckje met gezellige Nederlanders en Duitsers richting het park te zitten. In Khao Yai hebben we vervolgens de prachtigste dieren gespot; apen, gibbons die hoog in de bomen heen en weer sprongen, eekhoorns, elanden en herten, een stekelvarken, een cobra, een heus bijennest en zelfs een wilde olifant. Het zoeken naar de wilde olifant was enorm spannend; met z'n allen achterin de truck terwijl onze tourguide ons door het hele park crosste, af en toe een belletje kreeg van een collega-guide en dan full speed de truck keerde om terug te crossen naar een potentiële spotplek. Maar het mooiste waren toch wel de twee neushoornvogels die samen door het dal heen vlogen, prachtig om ze te zien en al helemaal in zo'n adembenemende (en hun natuurlijke) omgeving. Een geweldige dag dus, lekker door de jungle struinen!

Tijd voor de finishing touch van ons Azië avontuur: shoppen in Bangkok en 4 nachtjes naar het strand op Koh Samet. Daarna zijn de zeeën van tijd met Kirsten helaas voorbij. Wat een geweldige trip hebben wij gehad in Zuidoost Azië.. Om nooit meer te vergeten!! Over 1.5 week met Irma het prachtige Australië verkennen. En daar kijk ik ook erg naar uit!

Kirsten:

Ja supervet ook allemaal als ik het weer zo lees, een reis om nooit te vergeten in ieder geval.

• 04 Maart 2015 - 22:45

Korina Tigelaar:

Lieve Yvonne,

Wat hebben jullie het SUPER gehad met zn 2-tjes deze afgelopen maanden en vind het Fantastisch dat jullie elkaar ontmoet hebben en het zo naar jullie zin hebben gehad!
    Wilde je nog even heel erg bedanken dat je samen met Kirsten deze reis hebt gedaan en daarom een onvergetelijke indruk hebt achtergelaten!
    Ik heb je verhalen met heel veel Plezier gelezen en ik wil je nog even een SUPERTIJD in Australië wensen!!!
    Maak er wat van, Meid en als je weer terug bent in Nederland ben je van Harte welkom om eens bij ons langs te komen!

XXX Korina